Halaman

10 Januari 2009

Warkah Seorang Sahabat...


Assalamualaikum
Citer ana ni pelik sikitlah.
Tapi ana nak share juga, sesiapa yang niat nak couple atau baru saja start nak couple atau bercadang nak cari2 couple tu ikutilah citer ana ni...
Ana ada seorang kawan muslim. Kami sama-sama saling suka.. dia dah bagi tahu perasaan dia kat ana dan hasrat dia nak ambil ana sebagai zaujah (teman hidup) dia. Anapun dah cakap harapan dan hasrat ana pada masa depan. Kiranya kami ni masing2 dah bagi harapan.
Tapi, kami dah berjanji tak kan bercinta sebelum kawin. Ana sangat terharu, sebab yang mula2 menyatakan 'nak bercinta lepas berkawin' tu muslim tu sendiri. Sebabnya ana cukup risau kalau ada antara kami yang tak sefahaman sebab ana betul2 nak jaga.
Kalau boleh, nak hindarkan berkawan terlalu rapat. Ana rasa doa ana dimakbulkan Allah... kerana setiapkali lepas solat ana doa kalau betul dia jodoh yang terbaik untuk ana, Allah mudahkan jodoh kami dan jauhkan kami dari melakukan dosa maksiat.
Terasa sangat Allah letakkan persefahaman tu dalam hati kami. Sama-sama tak nak couple.. sama-sama nak jaga. Alhamdulillah....
Then... sekarang ana jarang contact dia, dia pun jarang contact ana. Tapi ana rasa ada sesuatu yang menghubungkan hati kami iaitu pergantungan sepenuhnya pada Allah.
Ana betul2 serah pada Allah. Doa dan tawakkal buat ana rasa yakin.
Ni doa yang ana selalu amalkan, "Ya Allah, cukuplah Engkau sebagai pemantau kami, penjaga kami, pelindung kami, pengawas kami, pemelihara kami, pengingat kami. Peliharalah hati kami dari terpaling daripada-Mu. Pelihara hati kami dari rasa kecewa, rasa sedih, rasa lemah dan rasa gelisah".
So far, alhamdulillah setakat ni tak rasa resah tak dapat message dari dia, tak gelisah dia tak call, tak risau takut2 dia berubah hati. Ana tak nafikan kadang-kadang teringat juga tapi apa yang ana buat, ana doa dan sedekahkan fatihah untuk roh dia untuk kemaslahatan dia dalam menjalani apa jua urusan hidup (sedekah fatihah bukan untuk orang mati saja tau).
Yakinlah pada Allah. Letakkan sepenuhnya pergantungan pada Dia. Kita tak dapat nak kawal dan jaga hati orang supaya terus suka kat kita. Allah yang berkuasa jaga hati hamba2Nya. Biar Allah tentukan.Kalau betul dia jodoh baik untuk kita, Allah akan permudahkan jalan tu hingga kita selamat jadi isteri dia. Kalau dia tak baik untuk jadi jodoh kita.. redhalah. Kerana Allah lebih tahu apa yang terbaik untuk hambaNya.
Allah sebaik-sebaik pengurus, sebaik2 penolong dan sebaik2 tempat mengadu.
Sama-sama kita cari dan kejar cinta Allah... kerana cinta Allah la sebaik2 cinta, dan se'agung'2 cinta.
Wallahu 'aalam mungkin pelik cara ana ni, tapi itu yang ana rasa cara terbaik sebagai penghubung ana dengan muslim tu.

-Sahabiah-

Tiada ulasan: