Halaman

01 Februari 2009

Si Penunggang Kuda Dan Ular


Ada sebuah pepatah yang mengatakan, ‘sangkalan’ orang berilmu lebih berharga daripada dukungan’ si bodoh.
Hal ini terwujud dalam kisah Si Penunggang Kuda dan Ular.
Seorang penunggang kuda, dari suatu tempat yang aman, melihat ada seekor ular menyusup masuk ke dalam tenggorokan seorang Botak yang sedang tidur. Penunggang kuda itu menyedari bahawa apabila orang itu dibiarkannya terus tidur, tentulah racun ular tersebut akan mematikannya.
Oleh kerana itu si Penunggang Kuda mencambuk orang yang sedang tidur sampai dia terbangun. Kerana terdesaknya waktu itu, si Penunggang Kuda itupun memaksa si Botak itu pergi ke tempat yang terdapat banyak buah epal yang busuk, dan memaksanya memakan buah-buah busuk itu. Setelah itu, si Penunggang Kuda, memaksanya meminum air sungai sebanyak-banyaknya.
Dalam pada itu itu, si Botak yang ketakutan itu terus berusaha melepaskan diri, tangisnya, "Apa dosaku, wahai manusia, sehingga aku kau seksa begini kejam?"
Akhirnya, ketika ia hampir lemas, dan petang mulai tiba, si Botak itu jatuh tersungkur ke tanah dan memuntahkan buah epal, air, dan ular tadi.
Ketika dilihat olehnya apa yang telah dimuntahkan, si Botak memahami apa yang telah terjadi, dan memohon maaf kepada si Penunggang Kuda.
Ini syaratnya. Dalam membaca kisah ini, jangan dikelirukan sejarah untuk ibarat, atau ibarat untuk sejarah. Mereka yang dianugerahi ilmu pengetahuan memiliki kewajipan (tanggungjawab/peranan). Mereka yang tidak berilmu pengetahuan, tidak memiliki apapun di sebalik apa yang dapat mereka agak-agak sahaja (meneka-neka).
Si Botak yang ditolong itu mengatakan, "Kalau dari awal kamu mengatakan hal itu, tentu saya terima tindakanmu itu dengan rasa terima kasih."
Si Penunggang Kuda menjawab, "Kalau tadi kukatakan hal yang sebenar, tentu kamu tidak percaya atau kamu menjadi kejang ketakutan. Atau kamu lari lintang-pukang. Atau malah tidur semula."
Sambil memacu kudanya, orang yang diliputi ‘misteri nusantara’ itu segera berlalu.

Catatan:
Sahabat; dalam membantu orang lain kita tak lepas daripada dipandang serong oleh orang yang tidak faham. Adakala kita menyatakan sesuatu yang benar namun, kebenaran itu sering disalahertikan. Adakala kita berniat ikhlas, namun keikhlasan itu dipijak orang.
Kepada siapa tempat mengadu? Tuhan yang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui sedia menanti pengaduan kita.
Sahabat; banyak orang yang bersalah tidak nampak kesalahannya. Banyak juga yang ingin memperbetulkan orang lain tetapi lupa memperbetulkan diri sendiri. Ada yang memberi nasihat tetapi dia sendiri tidak makan nasihat. Ada yang suka dinasihati tetapi dia sendiri tidak mahu memberi nasihat.
Biar apapun, nasihatilah orang lain dan mintalah nasihat!!!
"ad-Dinun-Nashihah"  "Agama itu nasihat-menasihati"

Tiada ulasan: